Japanologie aan de KU Leuven: wat houdt dat nu precies in?

1_12Je bent gefascineerd door Japan, je wilt dolgraag de taal onder de knie krijgen en je denkt er over om een opleiding Japanologie aan de KU Leuven te beginnen? Dan ben je hier aan het juiste adres: als een derdejaars Japanologie kan ik je heel wat praktische info meegeven over wat deze “exotische” studie nu eigenlijk inhoudt.

Wat wordt er van je verwacht?

– In de eerste plaats heb je een brede interesse in allerhande thema’s nodig. Alle facetten van Japan komen namelijk aan bod: de taal, cultuur, geschiedenis en economie, maar ook de politiek, geografie, kunst, religie, literatuur en noem maar op. Daarnaast neem je ook vakken op over China en Korea. Bovendien volg je ook algemene vakken die helemaal niets met Japan te maken hebben. Deze vakken zijn er om je algemene kennis te verbreden. Taal- en regiostudies zijn enorm verrijkend: om dat effect te bekomen moet je ook vooral inzicht in je eigen cultuur hebben.

Taalgevoel is altijd welkom. Je hoeft daarom niet uit te blinken in Frans of Duits, maar besef wel dat je dagelijkse studie voor een deel uit het instuderen van woordenlijsten zal bestaan. Logisch, want het Japans is een taal die helemaal niet verwant is met de onze. De betekenis van woorden afleiden zit er dan ook niet in. Puur blokwerk met andere woorden. Ook een visueel geheugen kan helpen om karakters in te studeren, maar dat wordt voldoende gekweekt gedurende de jaren moest het je eraan ontbreken… Je krijgt in het eerste jaar zo’n 13 uur Japans. Dit mindert wel wat de jaren daarop, maar de studie van de Japanse taal vormt een belangrijk deel van de opleiding.

What are the hardest languages to learn? - Dailygraphic.com

What are the hardest languages to learn? – Dailygraphic.com

– Hieruit blijkt dat een goede studiehouding essentieel is. Je hoeft niet alle feestjes links te laten liggen, maar regelmatige studie zal je slaagkansen in ieder geval verhogen. Het studeren van een taal is een proces dat dagelijks groeit, en in tegenstelling tot sommige andere studies, blijkt telkens weer dat je het met enkel studeren tijdens de blok niet ver schopt. Opm: de examens van de taalvakken vallen trouwens een week vroeger, in de blok zelf. Een reden te meer om op voorhand al wat te doen.

– Maar bovenal is motivatie het belangrijkste. Japan boeit me nog steeds heel erg, hoewel ik er al drie jaren lang dagelijks mee om de oren geslagen word. Dingen die je interesseren, zijn ook veel leuker om in te studeren.

ab_Sinologie 1 (c) Rob Stevens - KU Leuven-k

Professor Wang en een studente tijdens een kalligrafieles.

Opm: Je kiest in het begin ofwel voor de cultuur-historische minor ofwel voor de economische minor. Wie economie wil studeren, wordt verwacht minstens 4 uur wiskunde gevolgd te hebben in het middelbaar onderwijs.

Het lessenrooster

Ik begin met de eerste lesdag, hoewel die er wat anders uitziet dan de andere dagen. Op die dag vallen je Japanse lessen weg en worden ze vervangen door een hiragana-les. Hiragana is een van de drie Japanse geschriften, en dus essentieel om te kunnen lezen en schrijven. Je kan met hiragana alle Japanse woorden fonetisch weergeven. De KU Leuven heeft (terecht) de beslissing gemaakt om Japans meteen met Japanse schrifttekens aan te leren, in plaats van geromaniseerd Japans (romaji) te gebruiken. TIP! Je kan hiragana en eventueel katakana al in de vakantie instuderen, dat bespaart je wat werk op je eerste dag. Je wordt namelijk verondersteld de volgende dag het hiragana onder de knie te hebben…

Want dan starten de lessen écht! Hier zie je hoe het lessenrooster er voor de eerstejaars in het eerste semester uitziet:

japa1sem(klik erop voor een duidelijke afbeelding) Opm: het lessenrooster verandert elk jaar. Soms verdwijnen of komen er nieuwe vakken.

Dat ziet er een hele boterham uit, maar je moet ermee rekening houden dat voor de taallessen de leerlingen in vier groepen (A, B, C en D) onderverdeeld worden. Je hoeft dus maar één keer die les te volgen. De vakken in het lichtgrijs zijn keuzevakken. Wat heb je dus zoal van lessen?

Taalvakken

Taalkunde theorie en oefeningen In het eerste jaar leer je de basis van het Japans. Die theorie wordt omgezet in oefeningen die je thuis maakt en in de les verbeterd worden.

– Lezen/Kanji Je leert iedere week 15 karakters schrijven en lezen. Daarnaast maak je ook een eenvoudige leesoefening. Op het einde van het eerste jaar beheers je 300 karakters actief en heel wat meer passief. TIP! Maak kanjikaartjes met het karakter op de voorkant, de leeswijze op de achterkant en onderaan de vertaling. Zo kan je alles behalve de vertaling afdekken en jezelf testen.

japkan

Mijn kanjikaartjes van het eerste en deels tweede jaar.

Luisteren Een uurtje lang komen luisteroefeningen aan bod. TIP! Probeer niet enkel de oefeningen van de les te opnieuw te maken, maar zoveel mogelijk Japans te luisteren: het nieuws, anime, films, reclamespotjes, televisieprogramma’s, alles is goed. Ikzelf heb het bijvoorbeeld wat moeilijk met luisteren omdat je in het Japans erg toegewezen bent op een context, aangezien er zeer veel homoniemen zijn. Je moet dus heel snel een bepaalde klank aan een karakter of betekenis weten te koppelen om mee te zijn in het gesprek. Veel oefenen is dus de boodschap.

20140316_182240

Een leesoefening uit mijn onder het stof gehaalde cursus.

Conversatie Hier studeer je dialoogjes in om je de geijkte uitdrukkingen eigen te maken. Dit kan wel wat overbodig lijken in het begin, maar je doet er in ieder geval geen kwaad mee. Ook leer je hoe je eenvoudige gesprekken in verschillende situaties voert. In het eerste jaar is vooral “zelfredzaamheid” belangrijk. Met de beperkte kennis die je hebt, moet je jezelf uit de slag weten te trekken. TIP! Zoek eens een Japanse conversatiepartner. Ikzelf heb meerdere mensen leren kennen via het “language partner”-bord in het internationale studentenhuis Pangaea, andere hebben bijvoorbeeld een Japanse buddy via het buddyproject van de KU Leuven. Omdat Japanners in Leuven helaas wat dun gezaaid zijn, kan je ook met je klasgenoten afspreken om wekelijks wat spreekoefeningen te doen. Ook hoor ik soms mijn kouhai (jongerejaars) onderling Japans spreken.

Opstel Spreken en schrijven is in geen enkele taal identiek. In deze les leer je brieven, postkaarten, dagboeken, kattebelletjes etc. schrijven. Later in de opleiding komen dan ook academische teksten aan bod.

20140316_182433

Een opsteloefening. En er staan fouten in…

Video Deze les is echt leuk. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar wij bekeken afleveringen van “Yan and the Japanese People” (ヤンさんと日本の人々) en “Erin’s Challenge!” (エリンが挑戦). Aan de hand van deze (in het begin nogal onbegrijpelijke) fragmenten, leer je conversaties begrijpen en studeer je nieuwe woordenschat in. Ons hartje smelt nog steeds bij het horen van die goeie ouwe Yan-san-melodie.

Spreken/Drills Hier leer je de ingestudeerde grammatica rechtstreeks toepassen.

Deze vakken krijg je het hele jaar door. Woordenschat oefen je zelf thuis in. Je krijgt ook meestal na elke les huiswerk mee. TIP! Veel Japanologen in opleiding gebruiken Anki flash cards om hun woordjes te laten opvragen. Er wordt vooral met het volgende handboek gewerkt:

japa1

Voor de andere vakken, neem ik er ook even het lessenrooster van het tweede semester bij:

jap2sem

Japanse vakken

Geschiedenis van het moderne Japan Dit vak sluit aan bij geschiedenis van Japan voor 1868. Dit betekent dat je het ene vak in het eerste en het andere vak in het tweede jaar voorgeschoteld krijgt. Ze wisselen elkaar elk jaar af. Naast de lessen maak je nog een individuele opdracht: je schrijft een wikipedia-pagina over een Japans figuur, term of gebeurtenis die in de cursus voorkomt.

20140316_182616(0)

Een al wat gehavend exemplaar van de geschiedenisbijbel voor Japanologen.

Inleiding tot de Japanse cultuur en maatschappij Een eerste kennismaking met de Japanse cultuur en haar sociale ontwikkelingen. Je leert ook zelfstandig gegevens op het web verzamelen en dat in een informatief blogje gieten. Japanologie aan de KU Leuven is erg vooruitstrevend op digitaal vlak.

Ruimtelijke organisatie en maatschappij in Japan Dit vak bespreekt het verband tussen de geografie van Japan en zijn economie en maatschappij. Opm: ook dit vak wordt om de twee jaar gedoceerd. Het wordt afgewisseld met Japanse godsdiensten.

Algemene vakken

Inleiding tot de wijsbegeerte

Inleiding tot de Studie van de Europese literatuur en cultuur: na 1800 (voor degenen met een cultuur-historische minor)

Recht 

Economie (voor degenen met een economische minor)

Ook dit is Japanologenvoer.

Ook dit is Japanologenvoer.

Keuzevakken

Je kiest een vak uit de opleiding Sinologie. De keuzes zijn:

Inleiding tot de Chinese cultuur

Geschiedenis van China tot 1600

20140316_182606

Geschiedenis van het moderne China

Ruimtelijke organisatie en maatschappij in Japan

Chinese religie

Zoals je ziet, zijn de meeste vakken een Chinese tegenhanger van de Japanse.

TIP! Studeer voldoende voor de geschiedenisvakken. Je kan nu eenmaal geen Japanoloog worden zonder bepaalde namen en jaartallen in je hoofd te hebben gepropt.

Opm: Deze blog is beperkt tot info over het eerste jaar. In het tweede en derde jaar krijg je nog een heleboel andere vakken. Ook de taalvakken veranderen ieder jaar. Zo wordt in het tweede jaar uitgebreide woordenschat en een verdieping van de grammatica sterk benadrukt, en zal het derde jaar vooral met een academische aanpak te maken krijgen. Ook leer je nieuwe talen: in het tweede jaar klassiek Chinees (al is dit ondertussen een keuzevak geworden) en Koreaans in het derde jaar.

Even niet studeren nu

Ook buiten de lessen en huiswerksessies kan je je met Japanse zaken bezighouden. Zo worden er op de officiële japanologiesite geregeld melding gemaakt van verscheidene evenementen zoals expo’s, concerten, tentoonstellingen enzovoort. Je kan deelnemen aan een voordrachtswedstrijd, je als vrijwilliger aanmelden voor een goede doel-project, lid worden van een Japanse pen friend club, of – ik zeg maar wat – een blog beginnen. Ook organiseert de KU Leuven verschillende projecten waaraan de studenten al dan niet vrijblijvend kunnen deelnemen. Al deze extra-curriculaire projecten vergen misschien wat moeite en tijd, maar ze zijn het dubbel en dik waard. Je leert nieuwe mensen kennen, knoopt relaties aan met Japanners en je leert op een leuke manier bij over het land van je interesse!

De vrijwilligers voor het evenement Japan Actually vorig jaar

De vrijwilligers voor het evenement Japan Actually vorig jaar

20140115_093029Daarnaast kan het heel inspirerend werken om eens een middagje in onze Oost-Aziatische bib door te brengen. Die is gesitueerd in de Centrale Bibliotheek van Leuven, een prachtig gebouw waar ik niet weinig trots op ben. De collectie die zich in de bovenste zalen bevindt, is volledig aan China, Japan en Korea gewijd. Niet alleen boeken, maar ook kranten, dvd’s en tijdschriften vind je er in overvloed. TIP! Tijdens de blokperiode zitten de studenten op elkaar gepakt in de centrale bib, behalve dan zij die de weg naar boven hebben gevonden. De Oost-Aziatische bib is helaas wat minder vaak open.

The stairway to heaven.

The stairway to heaven.

20140115_092942

Van het studentenleven wordt gezegd dat het de leukste tijd van je leven is. Dat kan ik alleen maar beamen: je hebt een grotere vrijheid door minder uren les, (als je op kot zit) leer je zelfstandig leven, en er worden een heleboel activiteiten aangeboden door de studentenkring! Kring Eoos vertegenwoordigt Taal- en Regiostudies aan de KU Leuven (Japanologie, Sinologie, Slavistiek, Arabistiek en Oude Nabije Oosten). Het presidium bestaat uit studenten van deze richtingen, en weet dus heel goed wat jullie willen. Ikzelf ben EOOS Schildcultuurverantwoordelijke en organiseer samen met mijn collega iedere veertien dagen een gratis filmavond. Het thema of de taal van die films sluit altijd aan bij de regio’s die we vertegenwoordigen. Daarnaast staan er nog cultuuruitstapjes, een heuse reis (dit jaar was het Istanbul) en een quiz op het programma. Ook verkopen we vaak oosterse hapjes onder de naam “zijderoute” aan een studentenprijs, waarvan onze sushi een van de populairste gerechten blijkt. Ook voor de iets minder culturele activiteiten zoals themafeestjes, cantussen en weekends ben je van harte welkom. Daarnaast staan er wekelijks sportavonden gepland. Kom dus zeker in de toekomst een activiteit van onze kring meepikken! TIP! Maak “Work hard, play hard” je levensmotto. Wees in het eerste jaar wat voorzichtig en wacht je examenresultaten af. Een gezond evenwicht tussen studie en vrije tijd is het beste recept voor een leuk en succesvol studentenleven.

Japanologen hebben in elkaar een bondgenoot gevonden. Ze organiseren  karaoke-avonden, gaan lekker uit eten in een Japans restaurant of maken de expo FACTS onveilig in cosplay-outfits. Vroeger werden we misschien als buitenbeentjes beschouwd vanwege onze “vreemde” passie voor Japan, maar in Leuven kan het allemaal: daar kijkt niemand vreemd op wanneer je een boekje achterstevoren leest, je liever rijst met stokjes eet, Jpop deuntjes neuriet of even een serieus gesprek over Pokémon voert.

Dit is zo ongeveer het eerste jaar in een notendop. Heb je nog vragen of wil je wat meer uitleg, aarzel dan niet om mij te contacteren! Hopelijk zie ik je volgend jaar op onze campus 🙂

Advertisements

26 thoughts on “Japanologie aan de KU Leuven: wat houdt dat nu precies in?

  1. Geweldig dat je dit post! Ben er zeker van dat geïnteresseerden er veel aan zullen hebben 🙂
    Een paar toevoegingen:
    – De algemene vakken hebben misschien niet rechtstreeks iets met Japan te maken, maar ik denk dat ze meer waarde hebben dan algemene kennis. Na een diploma Japanologie zijn er immers vele masters mogelijk, en deze vakken kunnen je daar wel van pas komen.
    – Wanneer ik begon, heeft het monitoraat mij afgeraden om hiragana en katakana al thuis studeren, en raadde me aan mijn algemene kennis van Japan te verbreden als voorbereiding. We hebben immers een specifieke methode om te leren schrijven, en de volgorde moet ook correct zijn. Als je toch al wil voorbereiden op dit schrift, vraag dan best een cursus van een ouderejaars, dan ben je zeker dat je met de juiste methode bezig bent!
    – Er wordt inderdaad aangeraden om voldoende wiskunde gehad te hebben in het middelbaar. Dat betekent niet dat je geen kans hebt als je die uren niet haalt. Maar je zal de economische vakken alleszins goed moeten bijhouden en hulp vragen aan het monitoraat of ouderejaars indien je problemen hebt.

    Zo, dat was het. Veel succes!

    • Helemaal gelijk, Bert. De algemene vakken bewijzen vaak nog hun nut na het afstuderen. Wat hiragana en katakana betreft let je inderdaad best op de schrijfwijze, maar er al iets mee vertrouwd zijn (ze kunnen herkennen) is toch geen slechte zaak denk ik.
      Bedankt voor de reactie! 🙂

  2. Heel verhelderend! Dat ik vanaf september Japanologie ga studeren heb ik intussen al beslist, maar ik twijfel sterk tussen Gent en Leuven. Hoe heb jij de keuze gemaakt, of weet je iets van de belangrijkste verschillen? Wat opzoekwerk heeft mij bijvoorbeeld al geleerd dat in de KUL meer tijd wordt besteed aan het leren van Modern Japans en dat ze in Gent ook Klassiek Japans geven.

    • Ik ben blij dat je er iets aan gehad hebt, Hänsel!

      Over Gent kan ik niet in detail treden, maar er zijn toch een paar belangrijke verschillen: 1) de richting heet daar oosterse studies, terwijl in Leuven sinologie en japanologie twee richtingen op zich zijn. Dit betekent dat je in Gent minder gebonden bent aan vele verplichte vakken, maar zo’n beetje zelf je programma kunt samenstellen. Je kan dus kiezen om alle vakken over Japan op te nemen, maar ook om als minor bijvoorbeeld Arabisch te studeren. In Leuven heb je de hierboven genoemde verplichte vakken + een keuzevak uit sinologie + nog enkele vrij te kiezen vakken in het derde jaar. Japanologie aan de KUL betekent dus een grote focus op Japan, en keuzevakken om je visie te verduidelijken en te verrijken, in Gent is het mogelijk om meerdere interesses te combineren. 2) in Leuven krijg je meer taalles. Daar telt de taalmodule voor zowat de helft van je studiepunten in totaal mee. Er wordt dan ook heel erg gedrild op het Japans.

      Deze twee verschillen verklaren waarom ik voor Leuven heb gekozen: Ik ben geïnteresseerd in meerdere culturen, maar wou zeker focussen op Japan zelf. Daarnaast zie ik het als een voordeel om een taal perfect te kunnen beheersen, waarvoor de vele taallessen noodzakelijk zijn. Klassiek Japans krijg je in het derde jaar aan de KUL, maar heel beperkt en niet zo uitgebreid als modern Japans.

      Groetjes en veel succes! 😉

      • Dankjewel! Ik ben het met je eens met wat je zegt over het beheersen van de taal, dus ik kies Leuven. Tot in september! 🙂

  3. Het is geweldig van u om dit artikel gemaakt te hebben en ik wou u daar vriendelijk voor bedanken! Ik zou graag in september 2015 met Japanologie beginnen aan de KUL, maar het voelt als of ik nooit genoeg weet over de richting. Van infomomenten naar brochures struikelen is immers enorm verwarrend. Maar deze site is op verschillende vlakken informatiever dan wat ik tot nu toe gelezen/gehoord heb. Het minder ‘academische’ aspect maakt de belangrijke gegevens van deze richting duidelijker.
    Nu weet ik wat ik moet verwachten, en ben ik blij dat ik al lichtjes begonnen ben met het Hiragana! Zou een voorkennis van het Katakana ook van pas komen of best niet?

    Ik had ook wat vragen rond het uitwisselen. Is het degelijk mogelijk om het laatste bachelor jaar in Japan te studeren als men in aanmerking komt voor een beurs? De informatie dat ik vind op de sites van de universiteit lijkt heel beperkt en onvolledig, wat mij een beetje tot verwarring brengt.

    Dank u vriendelijk voor dit artikel, ik heb er nu zoveel zin in! (maar eerst mijn secundair diploma behalen ᕦ(ò_óˇ)ᕤ )

    • Hoi Jiji, leuk dat je iets hebt opgestoken van mijn blog post! Op je vraag of vooraf katakana inoefenen een pluspunt is, kan ik zeker ‘ja’ antwoorden. Je leert katakana in het eerste jaar pas rond de vijfde week, maar voorkennis kan nooit kwaad en bespaart je wat werk en stress aan het begin van je studie. Een uitwisseling naar Japan (of Korea) is zeker mogelijk. Er zijn een aantal beurzen beschikbaar (dit jaar lag dat rond de 25) en ieder jaar komen er bij. Ik durf wel zeggen dat iedereen die naar Japan wil, zeker de kans heeft. De meeste Japanologen gaan na hun derde bachelor, maar er is bijvoorbeeld ook kans om tijdens de master te gaan. De info op de site is wat verouderd, maar eenmaal in het derde jaar worden enkele up to date infosessies gegeven. Ik hoop dat dit een antwoord is op je vragen.. Veel succes nog!

  4. Hi, bedankt voor dit artikel! ^^ super leuk om te lezen, ik zit zelf ook te twijvelen tussen Gent of Leuven. Geen idee wat de beste keuze zal zijn… Ik heb een vraag? Is er ook een optie om een semester of studiejaar in japan te gaan doen? Of heb je kans om een scholarship te krijgen / master te doen na de opleiding? Want ik zou later heel graag in japan willen gaan werken. (Ik ben Nederlandse).

    Mvg,

    • Hey Carmen, bedankt voor je comment! Er is zeker de optie om een (half)jaar in Japan te gaan studeren. De meeste studenten gaan na hun derde jaar bachelor, of zoals ik, tijdens hun masterjaar. Er zijn redelijk veel beurzen beschikbaar, er waren er meer dan 25 tijdens mijn derde jaar, geloof ik. Wanneer je terugkomt, kan je afstuderen en/of aan je master beginnen/je master afwerken. Als Japanoloog heb je beroepsuitwegen in verscheidene sectoren, maar als je heel graag in Japan zelf wil gaan werken, staat een jaartje studeren daar zeker goed op je CV. Je hebt er ook meteen een onvergetelijke ervaring en vele nieuwe Japanse vrienden bij. Veel succes nog met het maken van je keuze!

      • Hey ^^ Heel erg bedankt voor de snelle reactie! Ik denk dat ik er wel uit ben haha heel erg bedankt. Ik ga me inschrijven.

      • Heb me net aangemeld voor de opleiding! Mischien zie ik sommigen van jullie wel ^^ Spannend. En heel erg bedankt voor de informatieve post 😊

  5. Hey ^^
    Ik ga in september beginnen met japanologie maar ik vroeg me af, omdat ik gezien heb dat je in het eerste jaar een minor moet kiezen, als je economie kiest in het eerste jaar, moet je het dan ook in de 2e en 3e jaar doen? 🙂

    • In de economische minor krijg je andere (bij)vakken dan in de cultuur-historische minor, dus het is inderdaad de bedoeling dat je de bachelor afwerkt in één bepaalde minor. Ik geloof dat je wel kan overschakelen als het je echt niet ligt, maar hoe het dan zit met vakken inhalen etc. weet ik niet precies. Sorry voor dit vage antwoord, hopelijk ben je er wat mee!

      • Aaaaah oke 🙂 Ik weet nog niet welke ik zou kiezen. Gaat de economische minor over de japanse economie of gewoon over de economie in het algemeen?
        Kan je mij een beetje over de economische minor vertellen?
        Dank u!! ^_^

      • Het zijn vooral algemene economievakken die je dan samen volgt met economiestudenten, maar de Japanse economie komt ook specifiek aan bod in bepaalde lessen. De bedoeling van deze minor is dat je een goed inzicht in economie ontwikkelt, en dit is altijd een pluspunt wanneer je later iets zou willen doen in deze sector.

    • Keuzevakken neem je officieel op bij de indiening van je individueel studieprogramma, enkele weken na de start van het academiejaar. Je kan dus alle lessen eerst even uittesten vooraleer je een keuze maakt.

  6. Hey! Sorry to write in English, I could maybe write in Dutch but i’m not sure my question will get through my grammar mistakes. I’m a French-speaker from Brussels and i’m completing my master’s at the ULB in politics. I already went to Japan at Waseda for a one-semester exchange program, and now I’m really considering studying Japanese to have more opportunities to find a job in Japan.
    I heard that the KUL’s program is very good for Japanese studies, but since i already have basic knowledge of Japanese – maybe around N4 and beginning of N3 – i’m wondering if it’s really worth starting a full 3-years bachelor at the KUL. At what point do you think the students get to this N4-N3 level? Basically, if i joined the program, would i be bored for a long time in Japanese class?
    I’m considering a lot of options, including studying in a Japanese language school directly in Japan. But I have the feeling that it’s uselessly expensive given that the courses are generally very passive, and they rarely give you the opportunity to talk with native speakers – you still have to do all the oral expression part of learning outside of class.
    What’s your opinion about it? Is there a lot of oral practice involved in the KUL’s Japanese class? Would it be more “worth it” than studying the language in Japan?
    Sorry for the long question ^^

    • Hi Eline, thanks for your question! I think that after 3 years of Japanese studies you have the level of JLPT N2, after the master you can easily succeed at the N1 exam. You’re correct to doubt whether or not it would be benificial for you to start in the first year, since we really start with the basics. However, it is possible to be exempted from Japanese language courses by doing a EVC test: see this page in Dutch http://japanologie.arts.kuleuven.be/nl/forum/ik-ken-al-wat-japans-moet-ik-het-eerste-jaar-van-nul-beginnen I believe that this allows you to follow language classes from the second or third year in combination with first-year cultural/historical/economic courses. Courses at KU Leuven are rather active and include many speaking excercises, so you should get sufficient oral practice. Of course, it is always an advantage to be in Japan when you study the language, because you can put what you have learnt immediately into practice. Your decision also depends on what you want to study: are you solely interested in the language or would you also like to know more about Japan? – and on how long you want to study: attending a language school with prior knowledge would take about a year before graduation I guess (but is more expensive) while studying at university level requires at least a couple of years, since you have the “full package” of a language and area study including its academic competencies. Let me know what you decide! 😉

  7. Pingback: Hundred Posts on Nippaku: Time for Celebration! | nippaku

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s